Dieta anti-constipatie!

Publicat de noiembrie 6, 2019 4:03 pm

Constipatia este un simptom, nu o afectiune. Ea este cauzata de cele mai multe ori de o dereglare in modul de functionare a colonului. Obiceiurile normale legate de scaun pot varia foarte mult la oamenii sanatosi, intre de 3 ori pe zi si de 3 ori pe saptamana. Constipatia este un simptom care trebuie corectat. Ea trebuie bineinteles, tratata pentru a elimina sau macar reduce disconfortul abdominal, precum si pentru a evita eventualele complicatii. Constipatia cronica netratata poate duce la consecinte serioase asupra starii de sanatate.

Iata cateva masuri care pot ajuta la ameliorarea constipatiei. Telul tratamentului este de a restabili un scaun normal fara a folosi laxative sau clisme.

Principalele masuri ce pot fi luate ar fi:
O dieta bogata in fibre:
– Fructe: prune, mere golden, kiwi, pere, pepene, smochine, cirese, caise, nectarine.
– Legume: fasole verde, galbena, varza, spanac, conopida, broccoli.
– Cereale: fulgi de ovaz, secara, hrisca, seminte: in.
Mese regulate;
– Este foarte importanta existenta micului dejun
Folosirea cu moderatie a laxativelor si numai dupa indicatiile medicului
Obisnuinta unui scaun zilnic:
-Daca nu s-a obtinut un scaun dupa 2-3 zile, este desigur recomandata folosirea unui supozitor cu glicerina sau chiar a unei clisme
Exercitiu fizic zilnic
Pe cat posibil, evitarea unor alimente si medicamente care favorizeaza constipatia (bineinteles, numai cu acordul medicului)

O dieta potrivita
Prima masura impotriva constipatiei este o dieta bogata in fibre, care de gasesc in fructe si legume proaspete si autohtone, daca e cu putinta. Fibrele alimentare sunt o parte din anumite alimente care trec prin intestin si colon aproape nemodificate. Fibrele nedigerate mentin apa si pastreaza scaunul moale si usor deplasabil catre rect.
Taratele reprezinta invelisul exterior al boabelor de cereale, adica partea eliminata in procesul de prelucrare pentru obtinerea fainei, si este una din cele mai ieftine surse de fibre din alimentatie. Sunt lipsite de gust, dar o lingurita contine circa 2g de fibre dietetice, ceea ce reprezinta un supliment alimentar foarte recomandat.
Este posibil ca la inceput sa provoace balonari, gaze sau chiar crampe abdominale, dar se recomanda folosirea in continuare a acestora, pentru ca in 2-3 saptamani scaunul va functiona mai bine, iar aceste efecte neplacute vor disparea.

Hidratarea corespunzatoare
Este foarte important sa se consume lichide impreuna cu fibrele. Trebuie bauti 40 ml/kg corp/zi de apa pe zi, inclusiv cate unul inainte de fiecare masa.
Desigur ca pana la urma fluidele nu pot asigura un scaun normal fara ajutorul celorlalte elemente mentionate, pentru simplul motiv ca intestinul subtire poate sa absoarba intreaga cantitate de fluid. De aceea, fara contributia fibrelor, simpla marire a cantitatii de lichid consumate ar putea sa duca doar la marirea cantitatii de urina eliminate.

Folosirea limitata a supozitoarelor si a clismelor
Sunt de evitat laxativele puternice care contin sena. Folosirea regulata a acestora poate da dependenta si poate fi periculoasa pentru obiceiurile legate de scaun. Un supozitor cu glicerina poate fi folosit uneori pentru a declansa un scaun. Aceasta practica trebuie redusa treptat pana cand nu mai este deloc necesara.

Este foarte importanta mentinerea unor obiceiuri regulate in ce priveste scaunul. Se recomanda obtinerea unui scaun la acelasi moment in fiecare zi. Activitatea colonului este mai accentuata dupa trezire dimineata sau dupa fiecare masa, deci necesitatea unui scaun este de obicei maxima dupa micul dejun. Este deasemenea important sa dam curs oricarei senzatii de scaun, in nici un caz sa nu amanam mersul la toaleta pentru ca intre timp necesitatea respectiva poate disparea.

Pe cat posibil, este de dorit sa controlam schimbarile in rutina zilnica. Asta pentru ca de multe ori constipatia apare in timpul calatoriilor, vacantelor sau situatiilor stresante. Este bine ca in aceste perioade sa avem la dispozitie fibre si supozitoare cu glicerina.

Si, nu in ultimul rand, exercitiile fizice regulate contribuie la imbunatatirea miscarilor muschilor colonului, avand consecinte cat se poate de pozitive asupra obiceiurile legate de scaun.

DISTRIBUIE ARTICOLUL:
Articolul a fost vizionat de: 19 ori.

Comentariile sunt închise.