Elemente care îţi pot distrage atenţia la muncă si soluţiile lor

Publicat de martie 17, 2016 7:08 pm

Fie că lucrăm la birou sau de acasă, distracţiile pot apărea la tot pasul. Telefoane, colegi, întreruperi… acestea sunt doar câteva lucruri evidente care îţi pot afecta randamentul. Lista este mult mai lungă de atât, iar pentru început unele nici nu le-aţi fi catalogat că fiind distrageri, sau pur şi simplu nu v-aţi fi dat seama că vă fac să pierdeţi minute preţioase.

Nu contează nici domeniul, nici tipul de muncă pe care îl prestăm. În funcţie de gradul de complexitate al muncii noastre, a reveni la acelaşi nivel de concentrare ne ia aproape câteva minute bune. Dacă suntem distrași spre exemplu de vreo 10 ori pe zi, înmulţind şi minutele de care avem nevoie să ne reintrăm în ritm, ne dăm seama că pierdem de fapt mult mai mult timp decât realizăm.

Haideţi să aflăm împreună care sunt aceste distrageri şi cum le putem combate!

E-mail-urile

Probabil cea mai utilă şi importantă unealtă este totodată şi cea mai mare distracţie la muncă. În primul rând, notificarea primită la fiecare e-mail nou este îndeajuns cât să ne rupă concentrarea pentru câteva momente. Desigur, această notificare ar putea fi oprită. Însă tot rămâne problema de a da scroll în multitudinea de mailuri pentru a găsi unul cu un anume subiect.

email

Ideal ar fi să găsim un sistem bun de organizare, spre exemplu felurite foldere care ne ajută să găsim mult mai uşor ceea ce căutăm. O bună idee este să alocăm un timp anume pentru această activitate, spre exemplu 15 minute dimineaţa, pentru a minimiza timpul petrecut de-a lungul zilei în a căuta acel mail primit acum 3 zile.

IM (Instant Messaging)

Strâns legat de mailuri este şi Instant Messaging-ul. Pe vremuri popularul Yahoo Messenger, acum mult folositul Lync prin diverse companii, sau orice alt tip de messagerie instantă, este şi mai mâncătoare de timp decât mailul. De la colegii din alte birouri care îl folosesc să te întrebe când mergi să îţi iei de mâncare, dacă ieşiţi la o cafea după birou, sau pur şi simplu colega de lângă tine care încearcă să îl bârfească pe noul coleg fără să o audă nimeni, această unealtă reprezintă un factor important când vine vorba de timp pierdut.

mesaj

Dacă ești prinsă cu o activitate mai intensă și primești mesaje care nu au neapărat legătură cu sarcina respectivă, încearcă să nu apari online, sau pur şi simplu nu deschide programul decât în momente în care ştii că ai puţin timp la dispoziţie. Poate fi foarte util dacă este utilizat cu disciplină, însă trebuie să ştim când să punem pauză dacă observăm că ne ocupă prea mult timp.

Facebook şi restul internetului

Pe aceeaşi pagină cu IM-urile se găseşte şi Facebook. Aici nici nu trebuie să vorbeşti cu cineva ca să reuşeşti să te pierzi. Te uiţi la poze noi adăugate de prieteni, vezi cine s-a mai despărţit sau cine s-a mai împăcat, pe scurt, după ce ai ajuns la ştirile de ieri, îţi dai seama că a trecut jumătate de ora de când nu ai mai făcut nimic productiv.

Un lucru bun la companiile multinaţionale, în general, este că astfel de website-uri recreaţionale sunt blocate de la sursă şi nu poţi intra pe ele. Însă din păcate, mereu se găsesc rute ocolitoare şi din proprie experienţă, ştiu că mereu se găseşte altceva care să îţi distragă atenţia.

Dacă însă lucrezi de acasă, de la o terasă, sau pur şi simplu într-un loc unde nu există această limitare la internet, trebuie să fii suficient de disciplinată şi să îţi păstrezi online research-ul nelegat de muncă pentru momentele libere, în care task-urile tale sunt pe zero.

Telefonul

Te sună mama, tata, sora, căţelul şi purcelul, ceea ce e surprinzător şi pentru tine, mai ales că ultimele două din listă nici nu credeai că ştiu să vorbească. Cert e că sunt momente în care se gândeşte toată lumea din agendă să te sune şi nici măcar jumătate din ei nu au avut ceva important să îţi spună. Nu e bine!

telefonul

Încearcă să faci un fel de screening la apeluri. Dacă eşti prinsă într-un proiect şi ştii că prietena ta te sună să te întrebe din nou dacă ţi-au plăcut pantofii aceia din vitrină, pe care i-aţi văzut acum trei zile, închide-i şi sun-o mai încolo într-o pauză, sau chiar după muncă.

Dezordinea

Atâta vreme cât biroul tău sau zona ta de lucru este dezordonată, aşa va fi şi munca ta. Vei petrece minute în şir să cauţi un contract prin maldărul de foi de lângă tine, sau alte câteva minute pentru a căuta capse pentru capsator. Cine a zis că o casă dezordonată înseamnă o viaţă dezordonată, nu era foarte departe de adevăr!

Acum că citești acest articol, ia-ţi puţin privirea de la monitor şi uite-te în preajma ecranului. Vezi puţin haos? Ei bine, acordă-ţi timp la sfârşitul turei, sau într-o dimineaţă înainte să începi lucrul, şi fă puţină ordine. Pune actele în fişierele lor, hârtiile după categorii, oricum şi în orice fel pentru a îţi face munca mai ușoară. Poza de mai jos grăiește de la sine, iar diferențele sunt vizibile!

dezordine

Voi, cei care lucrați de acasă, păstraţi această activitate pentru timpul liber. De ce? De la birou, treceţi uşor în restul camerei, şi apoi în dormitor, şi în baie, şi după o vreme vă daţi seama că aţi curăţat toată casă şi a trecut jumătate de zi şi încă nu aţi lucrat mai nimic. Câteodată, orice activitate pare mai interesantă decât a te apuca să lucrezi la proiectul acela greu pentru birou.

Colegii

Dacă lucrezi de cel puţin câteva luni într-o companie mai mare, sigur ţi-ai făcut deja cunoştinţe, însă câteva din ele s-ar putea să nu fie în acelaşi birou. Astfel, se mai găseşte mereu cineva să vină să te salute şi să te întrebe de căţelul care te-a sunat mai devreme şi cum se face că poate să vorbească.

colegii

Când te ştii cu treabă, încearcă să menţionezi de la bun început că mai ai puţin de lucru şi că vă veţi pune la curent cu cea mai mare plăcere într-una din pauzele de mai încolo. Dacă ai cumva un birou doar pentru tine, poţi închide uşa, căci ce altceva spune „am treabă” mai bine decât o uşă închisă? Dacă sunteţi toţi laolaltă, poţi încerca să lucrezi cu căştile în urechi.

La fel, dacă lucrezi de acasă, nu înseamnă că îţi poţi chema prietenii la tine. Nu ai cum să te aştepţi ca tu să fii în stare să îţi poţi continua munca având acelaşi randament ca atunci când lucrezi de unul singur. Acest lucru este normal doar în cazul în care tu şi colegii tăi lucraţi la un proiect în grup, sau ar trebui să faceţi un brainstorming.

Mediul înconjurător

Nu, nu mă refer la încălzirea globală. Sau, poate într-un fel.. .da. În caz că vă este prea frig, sau prea cald, o să vă gândiţi constant la cât de inconfortabil vă este. Fie ajungi să te cerţi cu un coleg să mai pornească sau să mai oprească aerul condiționat, fie că ai nimerit scaunul cel mai prost şi evident nimeni nu ar vrea să dea un scaun bun la schimb, fie ai deasupra un neon care pâlpâie…nu ai scăpare.

Da, acesta este un neajuns la a lucra laolaltă cu mai mulţi oameni. Aici, cei care lucrează de acasă nu au absolut nicio problemă de acest gen, fiind în spaţiul creat de ei. Voi cei de la birou însă, va trebui să vă înarmaţi cu răbdare şi înţelegere, şi să stabiliţi din capul locului un program pentru aerul condiţionat, de exemplu. Astfel veţi evita aceleaşi certuri zilnice, fără nicio soluţionare.

birou

De menţionat este şi să eviţi să lucrezi lângă o fereastră, nu există distracţie mai mare decât o fereastră! Este practic ca un televizor cu transmitere live. Nu se întâmplă neapărat ceva interesant, însă ochii îţi fug mereu după mişcări şi e suficient să te scoată din concentrare.

Acestea fiind zise, închideţi acum browser-ul acesta şi înapoi la treabă! Pauza s-a terminat.

Sursă poze: flickr.

DISTRIBUIE ARTICOLUL:
Articolul a fost vizionat de: 796 ori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *